الرئيسية / آخر الأخبار / الرئيس السيسي : لن ابقى في الحكم يوم واحد زيادة لان الدستور لا يسمح لي بذلك
عبد الفتاح السيسي مصر

الرئيس السيسي : لن ابقى في الحكم يوم واحد زيادة لان الدستور لا يسمح لي بذلك

القدس للأنباء  – اكد الرئيس السيسي خلال حديث له ثقته بالمصريين وبالشعب العربي المصري خاصة يوم الدعوة لتظاهرات 11-11 او ما اطلق عليه “ثورة الغلابة” في مصر مؤكدلً انه م يكن لديه ادنى شك في ما اسماه وعي الشعب المصري معبرا في ذات الوقت  عن غضبه لما يتم تدواله من قبل بعض وسائل الاعلام للمواضيع المهمة بشكل ساخر معتبراً ذلك خطير جداً .

ووصف الرئيس السيسي شعب مصر بالعظيم بعد اجهاض الدعوات التي تم اطلاقها للاطاحة بنظام حكمة قائلا ” شعب مصر عظيم.. فى كلام أقدر أقوله وفى كلام مقدرش أقوله عشان تعرفوا إنى عارف المصريين كويس، والله العظيم مكنش عندى أدنى شك باللى انتوا شفتوه يوم 11-11″.

واكد السيسي الذي كان يتحدث خلال الجلسة العامة الثانية من الحوار الشهرى للشباب، والخاصة بالإصلاح الاقتصادى ورؤية الشباب، للمرة الثانية على تصريحاته فى المؤتمر الأول للشباب حول مفهوم تداول السلطة قائلا ان مصر بحضارتها وشعبها الذي وصل الى 92 مليون نسمة عشان تتحرك وتعمل اللى عملته دا معناه إن الدولة بأجهزتها ومؤسستها مابقتش قادرة، والناس قالت نغير بقى وقلتلكوا كسبتوا وحققتوا اللى انتوا عاوزينه”.

وتابع السيسى: “اللى بيكلمكوا ميقدرش يقعد فى مكانه يوم زيادة، يمشى طبقًا للدستور، ومكنش حد يقدر يقول دا ولا يفكر فيه، أنا عايش حكاية مصر من 30-40 سنة فاتوا، الحكاية كبيرة قوى، إحنا معندناش منظومة متقدمة تسيطر على محطات الوقود لمعرفة حجم الوقود ومعدل الاستهلاك اليومى، كل خوفى عليكوا انتوا، على المصريين، أكتر حاجة تقلقنى، لا برا ولا جوه، أهم حاجه تماسككم أنتم، وعمرى ما خفت على مصر إلا من غياب وحدتها أو تماسكها”.

المصدر : برلماني

عن احمد العلي

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *